Special Olympics Nationale Spelen Achterhoek 2018

Na een voorbereidingsperiode van een jaar maar liefst ging afgelopen weekend het grootste sportspektakel inde Achterhoek ooit van start: de Special Olympics 2018 voor sporters met een verstandelijke beperking.

Op Marveld in Groenlo was het Olympisch dorp ingericht waar 2000 sporters en 700 begeleiders gedurende het gehele weekend verbleven. Wat een prima organisatie was hier neergezet!

Hoofdorganisator Laurens Wildenborg van Litac en mede-organisator Jan Jolink van Reflex hadden het afgelopen jaar diverse bijeenkomsten bezocht in de SAZA topsporthal in Doetinchem ter voorbereiding. Maar afgelopen donderdag reden er 2 vrachtwagens, de ene vanaf Varsseveld naar Lichtenvoorde en de andere vanuit Lichtenvoorde naar de BMV sporthal in Mariënvelde met aan boord alleen maar tafeltennis-gerelateerde spullen o.a. tafels, telborden, netjes, afscheidingen enzovoorts. Het startschot had geklonken!

Vrijdagmorgen waren Jurgen en Jan namens Reflex en Laurens en Eugène namens Litac om 9 uur present in de sporthal in Mariënvelde waar alles dit weekend plaatsvond. De hal werd ingericht met 14 tafels, netjes, stoelen, telborden en een echte, weliswaar grijze, loper. De jurytafel werd neergezet en daarna was er koffie. De mannen van Litac gingen na de koffie aan de gang met de reclamespullen terwijl Jurgen en Jan de shirts op maat bij elkaar zochten en de plaatjes voor de vrijwilligers aan de keycords maakten.

Jurgen en Jan gingen om 13 uur naar huis want om 16.30 uur stond het volgende spektakel op de agenda: de spetterende opening van de Special Olympics in het Graafschapstadion met o.a. de intocht van de atleten, het ontsteken van de Olympische vlam. Met als presentatoren Erik Hulzebosch en Erben Wennemars, met artiesten waaronder het duo Suzan en Freek, Emmy Westerlaan, Guido’s Orchestra, maar liefst 3 mannenkoren en als grande finale een daverend optreden van Gerard Joling! Voorzitter Jan ishier met zijn vrouw naar toe geweest, mede namens Reflex. Beiden waren zwaar onder de indruk van het geheel wat zich daar afspeelde!

Op zaterdagmorgen begon de eerste dag om 9.00 uur met als opening een prachtig optreden van de drumband van de Rainbowband uit Lichtenvoorde tijdens de aankomst van de atleten. Na de openingstoespraak en de uitleg hoe e.e.a. die dag zou gaan door de organisatie in de persoon van Laurens gingen de spelen om 10.00 uur van start. Wat een enthousiasme onder de deelnemers. Er werd fanatiek gestreden maar ook steeds gezegd dat alleen het meedoen al geweldig was, ook door de winnaars! De telling werd beide dagen gedaan door vrijwilligers van Litac en Reflex, zowel tafeltennissers als dynamic tennisspelers. Wat een inzet, alle lof hiervoor. De middagpauze was van 12.00 tot 13.00 uur en daarna werd er doorgespeeld tot ongeveer 15.00 uur. Deze eerste dag was bedoeld om de niveaus te bepalen voor de finaledag op zondag.

Zondagmorgen om 9.00 uur wederom een spetterend optreden als opening van de tweede dag: het Kangoeroe Dweilorkès uit ’s-Heerenberg, maar liefst 16 man/vrouw sterk. De bus vanaf Marveld met de atleten stroomde leeg en om 9.30 uur was er al een polonaise bezig op de parkeerplaats, geweldig!

Om 10.00 uur was de start van de dag van de finales. Wederom zeer fanatiek allemaal en op het scherpst van de snede. In de middagpauze was er een tweede spetterend optreden en wel van Dokter’s Swingende Infuustoeters uit Lichtenvoorde. Daarna werden de laatste poulewedstrijden afgewerkt en volgden de kruisfinales.

Het podium werd opgebouwd na de laatste wedstrijd, rond 15.00 uur, en om 15.30 uur werden de prijzen uitgereikt en alle sporters een voor een gehuldigd door wethouder Hoenderboom van de gemeente Oost Gelre.

Laurens hield nog een laatste speech ter afsluiting en daarna gingen de sporters terug naar Marveld en van daaruit naar huis. De vrijwilligers ruimden alles op en gingen toen ook naar huis.

Namens het bestuur van Reflex wil ik Giedo, Johan, Bettine, George en Jurgen bedanken voor hun inzet!

Jan Jolink, 12 juni 2018